( Bahrololoom News ( News Site: Cultural and Social

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۳ ثبت شده است

فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در جامعه نهادینه و گسترش یابد.

محمد نوروزی، خبرنگار بحرالعلوم نیوز

فرماندار بروجرد با تاکید بر ضرورت کتاب و کتابخوانی گفت: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در جامعه نهادینه و گسترش یابد.

مسلم مرادی  در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بروجرد که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: ما باید به سمتی پیش رویم که مسئله کتابخوانی از همان دوران کودکی به کودکان آموزش داده شود تا بتوان نسل کتابخوان تربیت کرد و لذت کتابخوانی را باید به جامعه نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه ابزار و زیرساخت های خوبی در حوزه کتابخوانی در شهرستان بروجرد وجود دارد، اضافه کرد: باید به سمت توسعه مطالعه و ارتقای فرهنگ کتابخوانی پیش رفت و برنامه هایی در این راستا تدوین کرد، در همین راستا باید کتابخوان های شهر را شناسایی و با هدف تقویت این فرهنگ در جلسات انجمن های کتابخوانی از آنها تجلیل کرد.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: باید حوزه کتاب و کتابخوانی را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود در چه حوزه هایی علاقمندی بیشتری برای مطالعه وجود دارد و در چه بخش هایی میزان مطالعه کمتر است.

مرادی با تاکید بر ارزش محتوایی کتاب های مورد مطالعه اضافه کرد: برخی کتاب ها ارزش محتوایی چندانی ندارند که در راستای تقویت کتابخوانی در هر جلسه انجمن کتابخانه ها باید یک کتاب معرفی شود.

ظهور نسل جدید در کتابخانه ها و تمرکز بر تعامل و مهارت افزایی

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: امروز با نسل جدید کتابخانه ها مواجه هستیم، زمانی کتابخانه مکانی برای مطالعه و امانت گرفتن کتاب بود در حالی که اکنون با نسل جدیدی از کتابخانه‌ها و کتابخوان ها مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان افزود: اگر زمانی با علامت هیس باید وارد کتابخانه می شد تا سکوت سالن مطالعه شکسته نشود امروز کتابخانه ها به محل و مرکزی برای گفت و گو، تعامل، کسب مهارت و هم افزایی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کودکان و بانوان گروه‌های وفادار به کتابخانه ها هستند، بیان کرد: کتابخانه ها بخش هایی خاص کودکان دارند و در این بخش برنامه های مختلف متعددی برگزار می شود و در مجموع با نسل جدید کتابخانه های عمومی ما به دنبال خلاقیت، امید و نشاط در جامعه هستیم.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی لرستان با تاکید بر اینکه رویدادها باید روایت گری شود، اظهار کرد: یکی از کارهای اثرگذاری که باید صورت گیرد این است که رویدادها روایت گری شود و بخشی از حهاد تبیین همین مسئله است، پیوند کتابخانه عمومی و فرهنگ پایداری در کتابخانه ها شکل گرفته است.

سبزیان با تاکید بر اینکه شهرداری براساس قانون باید نسبت به پرداخت نیم درصد درآمد خود به انجمن کتابخانه های عمومی اقدام کنند، ادامه داد: نیم درصد درآمد شهرداری ها باید به حساب انجمن کتابخانه های عمومی واریز شود، در ادای تکلیف نباید کوتاهی صورت گیرد.

وی افزود: شهرداری ها رنگ آمیزی و نصب تابلو جلو کتابخانه یا هر گونه اقدام مشابه را نباید به حساب نیم درصد بگذارند بلکه اصل و تاکید بر میزان مبلغ واریزی است که توسط شهرداری‌ها باید صورت گیرد.

وی یادآور شد: در شهرستان بروجرد روستای دینارآباد به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده که این رویکرد می تواند در مسایل توسعه کتابخانه ای و کتابخوانی موثر باشد.

اجرای ۵۰۹ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی بروجرد
رییس اداره کتابخانه‌های عمومی بروجرد گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۵۰۹ برنامه علمی و فرهنگی در کتابخانه های شهرستان اجرا شد.
فرهاد سوداگر افزود: این میزان افزایش قابل توجهی نسبت به سال های قبل دارد به طوری که در تمام سال قبل حدود ۵۰۰ برنامه اجرا می‌شد.

وی بیان کرد: یکی از کارهای امسال برگزاری کارگاه های آموزشی در تابستان بود که از جمله آنها کارگاه طب سنتی، امداد نجات، زبان انگلیسی، روخوانی قران و موارد دیگر بوده است.
رییس انجمن کتابخانه های عمومی بروجرد با اشاره به برگزاری ۲ پویش کتابخوانی اضافه کرد: استقبال خوبی از این پویش ها شده از جمله خلاصه نویسی از کتاب های خوانده شده که با حضور نوجوانان برگزار شد.
سوداگر اضافه کرد: با کمک خیرین و کمک های مردمی و مکاتبه با انتشاراتی ها، امسال ۱۳ هزار جلد کتاب به مجموعه کتاب های کتابخانه های عمومی شهرستان اضافه شده که نسبت به سال های قبل بیش از ۴۲ درصد افزایش تعداد کتاب داشته ایم.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های بروجرد وجود دارد، گفت: همچنین افزایش عضو داشتیم بطوری که با ۳۱ درصد افزایش بالای ۳۷ هزار عضو داریم که از این تعداد هفت هزار و ۸۰۰ تا عضو فعال هستند.
در پایان این جلسه از کتابخوان های برتر و خبرنگاران فعال حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجیدرضا نوروزی

محور مقاومت هرگز تسلیم سلطه‌گران نخواهد شد

مریم خاکی، خبرنگار بحرالعلوم نیوز

رییس شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: محور مقاومت هرگز تسلیم سلطه‌گران و زورگویان به سرکردگی آمریکا نخواهد شد.

محمد پاپی نژاد روز جمعه در اجتماع اعتراض آمیز نمازگزاران بروجرد در محکومیت جنایات اسرائیل در فلسطین و لبنان افزود: دفاع از مقاومت و کودکان فلسطینی یک وظیفه انسانی است.

وی بیان کرد: همه ما آماده‌ایم تا هر زمان که رهبر فرزانه انقلاب دستور دهد برای حذف اسرائیل در جهان حرکت و جان خود را فدای مظلومان فلسطین کنیم.

رییس شورای شهر بروجرد اضافه کرد: این تجمع برای اعلام آمادگی مردم بروجرد برای اعزام به فلسطین ، سوریه و لبنان و مبارزه جدی با رژیم کودک کش آمریکا و اسرائیل است.

پاپی نژاد ادامه داد: خبیث‌ترین کفار عالم با همکاری نظام سلطه در ادامه جنایات بی‌پایان خود در غزه و تداوم اقدامات تجاوزکارانه این بار با تروریسم گسترده سایبری الکترونیکی به بمباران‌های جنون آمیز مدراس و بیمارستان ها روی آورده است.

وی یادآور شد: رژیم صهیونیستی با قتل عام در لبنان می‌خواهد مقاومت و جهاد فی سبیل الله حزب الله را تضعیف کندط اما همگان می‌دانند محور مقاومت هرگز تسلیم سلطه‌گران و زورگویان صهیونیسم نخواهد شد.

رییس شورای شهر بروجرد گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، پیروز نهایی این نبرد مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجیدرضا نوروزی

امام جمعه بروجرد:‌ موضع‌گیری رییس جمهور در دفاع از جبهه مقاومت عالی بود

مجیدرضا نوروزی، خبرنگار بحرالعلوم نیوز

امام جمعه بروجرد گفت: موضع‌گیری رییس جمهور در آمریکا در دفاع از جبهه مقاومت و مردم فلسطین و لبنان و تقبیح آمریکا و اسرائیل بسیار عالی بود.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بروجرد اظهار کرد: دیدار رییس جمهور با سران ۱۵ کشور بدون شک می‌تواند، برای کشور مفید باشد.

وی بیان کرد: موضع‌گیری رییس جمهور بسیار انقلابی و در جهت منافع کشور بود و خواسته ملت ایران را مطرح کرد که ما دنبال جنگ نیستیم.

خطیب جمعه بروجرد با اشاره به شرایط فعلی در فلسطین اضافه کرد: نظیر جنایاتی که امروز در فلسطین اتفاق می‌افتد را هیچکس ندیده است مگر در زمان فرعون که کودکان پسر را می‌کشت.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: نسل کشی امروز در فلسطین بدتر از زمان کودک کشی در زمان فرعون است و جای تاسف دارد که سازمان‌های حقوق بشری در مقابل این همه جنایت و کودک کشی سکوت کردند.

امام جمعه بروجرد یادآور شد: سکوت سازمان‌های حقوق بشر از جنایت ددمنشانه در فلسطین حمایت از این جنایات است.

حجت الاسلام حسینی گفت:‌ ابراز همدردی از مظلوم کاری خداپسندانه است، امیدواریم خداوند دست جنایتکاران به سرکردگی آمریکا را از سر مسلمانان کم کند.

وی همچنین با اشاره به ایام هفته وقف گفت: ۸۰ روایت در زمینه وقف وجود دارد همه ما باید احکام قرآنی و دینی فرهنگ وقف را اجرا و تا جایی که می‌توانیم بویژه برای فقرا وقف کنیم.

وی تاکید کرد: مستاجران اوقاف باید دقت و حق واقف را به موقع ادا کنند.

امام جمعه بروجرد با اشاره به سالروز شهادت فرماندهان ارتشی مانند شهیدان فکوری و نامجو افزود: این افراد از فرماندهان نامی و شجاع ارتش بودند که در حوادثی به شهادت رسیدند و همچنین شهیدان کلاهدوز و جهان آرا که از موسسین سپاه بودند.

وی با اشاره به گرامیداشت روز جهانی سالمندان بیان کرد: سالمندان در معارف مکتب اسلام برخلاف غرب دارای احترام خاصی هستند.

وی اظهار کرد: باید با تکریم سالمندان و رعایت احترام آنها از این افراد به عنوان گنجینه‌هایی با ارزش در زندگی بهره برد و از بردن این افراد به خانه سالمندان تا حد امکان امتناع کرد.

حجت الاسلام حسینی ضمن ابراز تاسف از حادثه معدن طبس گفت: کارگران زحمتکش معدن در سخت‌ترین شرایط برای امرار معاش زندگی تلاش می کنند تا نان حلال بر سر سفره‌های خود ببرند و اجر این کارگران با خداوند خواهد بود.

وی اضافه کرد: مسوولان باید تدابیر لازم را بیندیشند تا جلوی اینگونه حوادث تلخ گرفته شود.

امام جمعه بروجرد در ادامه به تبلیغات دشمنان علیه جبهه مقاومت پرداخت و تاکید کرد: تبلیغات منفی که علیه مقاومت وجود دارد مبنی بر اینکه موشک‌هایی که اصابت می‌کند هیچ‌گونه کشته‌ای نداشته است، کذب محض است مگر می‌شود پایگاه موشکی و نظامی منهدم ولی کشته و مجروح نداشته باشد.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: اسرائیل و آمریکا در سراشیبی سقوط و به زودی از بین خواهند رفت و جبهه مقاومت و مردم فلسطین پیروز میدان می شوند.

وی همچنین از وضعیت نانوایی های بروجرد انتقاد کرد و اضافه کرد: وضعیت نانوایی‌ها در بروجرد مطلوب نیست و کیفیت و کمیت آن کاهش یافته است که می‌طلبد مسوولان امر در این زمینه ورود پیدا کرده و با نظارت جدی مشکل را برطرف کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجیدرضا نوروزی