رهبر معظم انقلاب:

کسی که قادر به امر به معروف نیست، نهاد‌های مربوطه را مطلع کند

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ کارمندان در ادارات و مؤسساتی که مشغول به کارند با برخی تخلفات از سوی مدیران مواجه می‌شوند، اما از خوف برخی عواقب، به تذکر و نهی از منکرات مبادرات نمی‌کنند. پاسخ مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) به پرسشی در این‌باره به شرح زیر است:

اگر کارکنان ادارات و مؤسسات در محل کار خود ارتکاب تخلفات اداری و شرعی را توسط مسئولین مافوق مشاهده کنند، چه وظیفه‌‏ای دارند؟ اگر کارمندی خوف داشته باشد که در صورت مبادرت به نهی از منکر ضرری از طرف مسئولین بالاتر متوجه او شود، آیا تکلیف از او ساقط می‏‌شود؟

اگر شرایط امر به معروف و نهى از منکر وجود داشته باشد، باید امر به معروف و نهى از منکر کنند، در غیر این صورت تکلیفى در آن مورد ندارند. همچنین با وجود خوف از ضرر قابل توجه هم تکلیف از آنان ساقط مى‏شود، این حکم در مواردى است که حکومت اسلامى حاکم نباشد. ولى با وجود حکومت اسلامى که اهتمام به اجراى این فریضه الهى دارد، بر کسى که قادر بر امر به معروف و نهى از منکر نیست، واجب است که نهادهاى مربوطه را که از طرف حکومت براى این کار اختصاص یافته‏اند، مطلع نماید و تا کنده‌شدن ریشه‏‌هاى فاسد که فسادآور هم هستند، موضوع را پیگیرى کند.