مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 19 مرداد 1401

عطا حسن‌پور ،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، با بیان اینکه با همکاری دانشگاه آیت‌الله بروجردی و میراث فرهنگی لرستان، مدرسه تاریخی «حجتیه» بروجرد به عنوان خانه خلاق صنایع‌دستی انتخاب شد اظهار داشت: این خانه در اوایل دوران قاجار به همت آیت‌اله مولی اسدالله بروجردی احداث شد و قریب به ۱۰۰ سال متروکه بود که در سال ۱۳۸۳ با قرار گرفتن در فهرست آثار ملی، اقدامات نجات‌بخشی خوبی روی آن انجام شد.

وی افزود: در سال‌جاری با تعامل با دانشگاه آیت‌الله بروجردی و انتخاب خانه خلاق صنایع‌دستی بروجرد، اقدامات مثبتی در این خصوص انجام شد و طبق تفاهم‌نامه منعقده با دانشگاه آیت‌الله بروجردی مقرر شد با تأمین مبلغی حدود ۳۵ میلیارد ریال توسط این دانشگاه برای تأمین تجهیزات آن اقدام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: این پروژه حرکت جدی به‌سوی معرفی مدرسه تاریخی «حجتیه» بروجرد است که یک اثر ارزشمند فرهنگی و جذاب برای گردشگران و علاقه‌مندان به حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهر بروجرد و استان لرستان خواهد بود.

حسن‌پور افزود: همچنین این تفاهم‌نامه با ایجاد شغل و گردش مالی مثبت موجب توسعه و ترویج هر چه بیشتر صنایع‌دستی در استان خواهد شد.

وی گفت: تاکنون مبلغ ۲۶,۵ میلیارد ریال از اعتبارات وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور برای مرمت این اثر ارزشمند هزینه شده است.