مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 8 مهر 1401

رییس امور عشایر بروجرد گفت: امسال ۵۶ هزار لیتر سوخت فسیلی بین خانوارهای عشایری شهرستان بروجرد توزیع شد که این اقدام علاوه بر رفاه حال عشایر در حفظ محیط زیست هم موثر است.

نوراله مصطفی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جایگزینی سوخت فسیلی به جای  سوخت جنگلی باعث می شود تا عشایر برای رفع نیاز و از سرناچاری برای تامین سوخت مورد نیاز خود به تخریب محیط زیست اقدام نکنند.
وی بیان کرد: با همکاری مدیریت امور برق بروجرد تعدادی پنل خورشیدی نیز در اختیار عشایر شهرستان بروجرد قرار گرفته است.
مدیر امور عشایر شهرستان بروجرد اضافه کرد: توزیع پنل‌های خورشیدی با هدف تامین برق عشایر انجام شده است تا  انرژی برق مورد نیاز خانوارهای عشایری از این طریق صورت گیرد.
مصطفی نژاد با اشاره به مشکل کمبود نهاده های دامی عشایر ادامه داد: امسال ۴۷۰ تن کنسانتره و ۶۵۰ تن جو به منظور تامین خوراک دام بین عشایر بروجرد توزیع شده است.
وی با تاکید بر مشکل گرانی نهاده های دامی در بین عشایر شهرستان اظهار داشت: همچنین در راستای رفع این مشکل یک میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان امور عشایر ایران در نظر گرفته شد که هم اکنون در حال توزیع است و به هر خانوار عشایری مبلغ ۵۰ میلیون تومان داده می شود.
رییس اداره امور عشایر بروجرد گفت: با توجه به گرانی نهاده های دامی و نقدینگی پایین خانوارهای عشایری، آنها مجبور هستند نصف دام مولد خود را به فروش برسانند تا برای مابقی دام های خود در فصل سرما، خوراک دام اعم از جو یا کنسانتره خریداری کنند.
رییس اداره امور عشایر بروجرد یادآور شد: هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر این شهرستان با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می کنند.