محمد نوروزی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 8 مهر 1401

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد گفت: حدود ۸۰۰ بانوی سالمند عضو این موسسه هستند که در گروه بندی های متعددی با توجه به شرایط اجتماعی و جسمی که دارند، خدمت رسانی می شوند.

مریم بهرامی روز چهارشنبه به مناسبت هفته بزرگداشت سالمندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این موسسه در حوزه های مختلف از جمله در بخش های فرهنگی، آموزشی، بهداشت و سلامت برنامه های متعددی دارد که با توجه به شرایط هر یک از سالمندان، در برخی خدمات به صورت حضوری و در منزل است و در برخی مشارکت دادن آنها در کلاس های متعدد آموزشی، کتابخوانی  و شرکت در اردوها و سفرهای درون شهری است.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی سالمند؛ تاب آوری و مشارکت زنان سالمند نام نهاده شده است، بیان کرد: برنامه های متعدد هفته سالمند از امروز ۶ مهرماه آغاز شده است و تا دوازدهم ادامه دارد، این برنامه ها که بیشتر جنبه فرهنگی دارد به صورت روزشمار هر روز به یک موضوع پرداخته می شود .

بهرامی یادآور شد: از جمعیت ۲ هزار نفری سالمندان عضو در موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد؛ هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۸۰۰ نفر بانوان هستند، بنا بر بررسی های انجام شده به صورت سراسری و نه فقط در یک شهر یا محل تعداد بانوان مجرد سالمند رو به افزایش است که باید در زمینه های مختلف در راستای توانمند سازی آنها برنامه ریزی شود.

وی در خصوص عناوین روزشمار هفته سالمند در امسال اضافه کرد: امروز برابر با ۶ مهرماه ؛ روز رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی با محور مطالبه برای توجه به مسایل و پیامدهای سالمندی جمعیت است و سایر روزها به تربیت روز آموزش و توانمندسازی با محور؛ گسترش محیط دوستدار سالمند به ویژه برای حضور و فعالیت زنان سالمند، روز خانواده و جامعه دوستدار سالمند؛ ارتباط جوانی جمعیت باسالمندی جمعیت و روز شنبه برابر با ۹ مهرماه که روز جهانی سالمند است با عنوان روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند با توجه ویژه به زنان سالمند تنها و کم برخوردار نام گذاری شده است.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکت سینا بروجرد افزود: روز مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی؛  برنامه‌ریزی برای تحقق سالمندی سالم و فعال در زنان، روز حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی: ایجاد بیمه مراقبت طولانی مدت؛ در نظام بیمه ای کشور و قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان از دیگر عناوین روزهای هفته سالمند است.

موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا زیر نظر بهزیستی بروجرد از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون تعداد ۲ هزار سالمند در شهرستان بروجرد را تحت پوشش برنامه های مختلفی اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت قرار داده است.