مجیدرضا نوروزی ، مدیرمسئول و خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،  10 مهر 1401

رییس اداره امور عشایر بروجرد گفت: ۷۰۰ خانوار عشایر شهرستان با فرا رسیدن فصل پاییز به مناطق قشلاقی و گرمسیر استان‌های ایلام و خوزستان کوچ کردند.

نوراله مصطفی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عشایر شهرستان که در فصل های بهار و تابستان در مناطقی همچون ارتفاعات گرین، منطقه آبسرده، ورکوه، سرون و مله تخت بروجرد به سر می برند، در فصل پاییز کوچ خود را آغاز و تا اواسط آبان ماه به مناطق گرمسیر کوچ می کنند.

وی افزود: تعداد ۷۰۰ خانوار عشایری شهرستان با جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفر می توانند در اشتغال و رونق تولید این شهرستان ظرفیت مطلوبی ایجاد کنند.

مصطفی نژاد بیان کرد: توجه به جنبه تولیدکنندگی خانوارهای عشایری به خصوص در بخش دامپروری و کشاورزی و اولویت بخشیدن به رسیدگی مشکلات این قشر در جامعه، نوعی حمایت از تولید است زیرا هر خانوار عشایری علاوه بر رفع نیازهای خود به صورت یک کارگاه تولیدی عمل می‌کند که در تولید فراورده های گوشتی، لبنیات و صنایع دستی نقش موثری دارند.

رییس امور عشایر بروجرد بیان کرد: هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر شهرستان بروجرد با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می کنند.

وی یادآور شد: در مجموع تعداد ۱۴ هزار خانوار عشایری لرستان وجود دارد که تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار کوچنده هستند و اکنون نیز کوچ پاییزه ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری مستقر در نقاط سردسیر استان لرستان آغاز شده است.