مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 20 مهر 1401

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: این شهرستان دارای قابلیت های مناسبی درحوزه گردشگری است که در این بین، تالاب بیشه دالان از ظرفیت مطلوبی در توسعه این صنعت و طبیعت گردی در بروجرد محسوب می‌شود.

اصغر بلکی وند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به ظرفیت قابل توجه تالاب بیشه دالان از جمله قابلیت های اکولوژیکی، بیولوژیکی و زیبایی شناختی، در این تالاب امکان ایجاد و توسعه فعالیت‌های اکوتوریستی نظیر طبیعت گردی و پرنده نگری (bird watching) مهیا است.

وی افزود: جذب اکوتوریست و توسعه اکوتوریسم و بوم گردی در شهرستان بروجرد علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی و جذب گردشگر در رفاه محلی و اشتغال زایی در زمینه گردشگری می تواند به تغییرات مثبتی در زندگی مردم بومی این منطقه منجر شود.

رییس اداره محیط زیست بروجرد یادآور شد: تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور واقع شده که از جنبه های مختلفی اعم از زیست محیطی، اکوتوریسم و طبیعت گردی قابل توجه است و از این نظر که زیستگاهی برای پرندگان مهاجر در فصولی از سال محسوب می شود هم  دارای اهمیت است.

بلکی وند با اشاره به آتش سوزی های عمدی که در این تالاب رخ می دهد گفت: یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی شهرستان در بخش طبیعی، تغییر کاربری و تبدیل اراضی و مراتع به خصوص در حاشیه تالاب بیشه دالان است که افرادی برای رسیدن به این مقصود به آتش سوزی های عمدی در حاشیه این تالاب اقدام می کنند.

وی گفت: برخی افراد به منظور افزایش غیر مجاز مساحت اراضی زراعی خود اقدام به آتش زدن مراتع و بیشه زارهای مجاور نموده، که همواره مورد برخورد قانونی در این خصوص قرار می گیرند. با هر آتش سوزی که در تالاب رخ می دهد علاوه بر تخریب این زیستگاه ارزشمند، شماری از جانوارن و  پرندگان این منطقه تلف و  تعدادی از پرندگان نیز مجبور به مهاجرت می شوند.