مجیدرضا نوروزی ، مدیرمسئول و خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،  24 مهر 1401

معاون علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در یادداشتی به اظهارات ضد دینی اخیر عزت الله ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی پاسخ داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ معاونت علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر طی یادداشتی به اظهارات اخیر عزت الله ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی واکنش نشان داد در این یادداشت اینگونه آمده است:

جناب آقای ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی دولت انقلابی! 

سلام علیکم

اولین بار نیست که اظهار نظرات مشعشع‌تان در خصوص ستاد امر به معروف و نهی از منکر موجب تکدر اقشار دغدغه‌مند می‌گردد، اما ظاهراً نخستین بار است که نوک پیکان و نیش قلمتان را مستقیماً متوجه فریضتین شریفتین امر به معروف و نهی از منکر کرده‌اید، که ای کاش نمیکردید و باورهای عمیق دینی و فرهنگ نقادی و نقدپذیری مردم را بازیچه برخی مقاصد احتمالی نمی نمودید.

به هر حال چراغ راه ما قرآن کریم است که در آیه ۴۱ سوره حج امر به معروف را وظیفه حاکمان و شرط نصرت الهی دانسته: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می دارند، و زکات می پردازند، و مردم را به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای زشت بازمی دارند. و در آیه ۷۱ سوره توبه وظیفه عموم مؤمنان نسبت به هم می‌شمارد: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند. 

بدیهی است که این امر در اختیار افراد نیست که بخواهند با دیدن یا ندیدن کسی از انجام یا پذیرش آن شانه خالی کنند. مراجعه به آیات ۱۱ و ۲۰۶ سوره بقره به ما می‌آموزد که استنکاف از پذیرش امر به معروفِ صحیح از مشخصات منافقان است.

قطعا استفاده از این گونه ادبیات عوام‌زده و سخیف در شأن وزیر دولت انقلابی نیست و متأسفانه استمرار همان خطی است که میگفت: «بگذارید مردم راحت باشند به زور نمیشود مردم را به بهشت برد». نه دولتی که رئیس آن می‌گوید: «امر به معروف و نهی از منکر موضوعی تعطیلی‌ناپذیر و تأخیرناپذیر است و سستی در این امر آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیر فراوانی برای جامعه و نظام اسلامی دارد.» (مصاحبه آیت الله رئیسی مرداد ۱۳۹۵، امر به معروف در کلام بزرگان، ص ۱۱۸).

نبی گرامی اسلام که در آستانه ولادت باشرافتشان هستیم می‌فرمایند: چه بد مردمی هستند قومی که امر به معروف و نهی از منکر را عیب بشمارند. « بِئْسَ الْقَوْمُ قَوْمٌ یَعِیبُونَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (کافی (اسلامیه)، ج ۵، ص ۵۷)

امیدواریم از اظهارات اخیر که وهن دو ضروری دین است برگشته، اصلاح نمایید.