مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،4 آبان 1401

سرپرست مدیریت سازمان پسماند شهرداری بروجرد گفت: روزانه حدود ۲ تن زباله عفونی در بروجرد تولید می‌شود که توسط دستگاه‌های خاص عملیات بی‌خطرسازی آنها صورت می‌گیرد.

شهاب شعبان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان زباله عفونی تولید شده بعد از عملیات جداسازی، تفکیک و بی‌خطرسازی که روی آنها انجام می‌شود حجم کمتری حدود ۵۰۰ کیلوگرم تبدیل و تحویل شهرداری شده تا در محل مخصوص با روش‌هایی خاص دفن شود.

وی افزود: زباله‌های عفونی از همه مطب‌ها، مراکزدرمانی، آزمایشگاه‌ها و مراکز خدمات سرپایی و جراحی محدود بعد از جمع آوری برای بی‌خطرسازی به بیمارستان آیت الله بروجردی انتقال داده می‌شود تا با دستگاه اتوکلاو بی خطر سازی آنها صورت گیرد.

سرپرست مدیریت سازمان پسماند شهرداری بروجرد یادآور شد: در مجموع روزانه حدود ۲۴۰ تن زباله در شهرستان بروجرد تولید می‌شود که با فرهنگ‌سازی و آموزش می توان این میزان تولید زباله را کاهش داد، برای دستیابی به شهری با محیط زیست سالم باید به منظور جلب مشارکت و همکاری مردم آموزش های عمومی فراگیری ارائه شود تا بتوان تولید زباله کمتری داشت.

بنا بر گفته کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد چهار بیمارستان این شهر مجهز به دستگاه اتوکلاو است همچنین ۱۵۸ مطب، ۷۶ دندانپزشکی، ۲۲ مرکز خدمات سرپایی، ۱۶ مرکز ترک اعتیاد، هفت آزمایشگاه و ۲ مرکز جراحی محدود در بروجرد فعال است که زباله‌های عفونی آنها به دستگاه های اتوکلاو بیمارستانی انتقال داده شده تا عملیات بی خطرسازی آنها انجام شود.

"اتوکلاو" از مهمترین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی است که با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار، جهت استریل کردن (سترون سازی) کاربرد دارد، سترون سازی به معنای استریل کردن یا نابود کردن اشکال حیات (میکروبی) از طریق حرارت بخار آب تحت فشار و یا مواد غیر متحرک که شامل روش هایی همچون شیمیایی و غیر شیمیایی است می‌شود.