محمد نوروزی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 13 آبان 1401

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: در شرایط کنونی در گام نخست بصیرت در دشمن شناسی و تزریق این مهم به دیگران از مهمترین وظایف جامعه دانشگاهی و جریان دانشجویی در برابر دشمنان و استکبار جهانی است.

احسان یاوری روز جمعه به مناسبت ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:
در گام بعدی مهمترین وظیفه جامعه دانشگاهی در برابر استکبار جهانی این است که برای رفع نیازهای کشور با تعهد و تخصص اقدام جهادی داشته باشند که اگر اینها بدرستی توسط جامعه دانشگاهی انجام شود می توان هر توطئه از سوی دشمن را نقش بر آب کرد.

وی در توضیح اینکه وظیفه جریان دانشجویی در شرایطی که ۴۳ سال از آن حرکت انقلابی دانشجویان در فتح لانه جاسوسی آمریکا در ایران گذشته چیست، بیان کرد: جریان دانشجویی همچنان نیازمند بصیرت و آگاهی و دشمن شناسی است و اگر امروز بخواهد برای سرافرازی ایران اقدام کند لازمه آن داشتن بصیرت است.
یاوری افزود: دانشجو باید بداند دشمن او کیست و با این دشمن شناسی باید آگاهی خود را بالا ببرد تا در دام دشمنی که چشم دیدن رشد، پیشرفت علمی و قدرت مردم ایران را ندارد، قرار نگیرد.
رییس دانشگاه آیت الله بروجردی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید بصیرت و آگاهی سیاسی داشته باشند، گفت: جریان دانشجویی باید از نقشه های دشمن آگاهی داشته باشند و اغتشاشات اخیر هم نمونه ای از نقشه دشمنانی است که چشم دیدن ایرانی قدرتمند را ندارند.
وی افزود: وقتی دشمن با اعمال تحریم های سخت به نتیجه دلخواه نرسید و تیرش به سنگ خورد و دید که نمی تواند با تحریم در مسیر رشد و پیشرفت و ترقی ایران مانع ایجاد کند با فتنه انگیزی و با تحریک گروه های تروریستی و تجزیه طلب و با حمایت از مخالفان جمهوری اسلامی شروع به فتنه انگیزی کرد.
یاوری با بیان اینکه دانشجو باید آگاه به نقشه های دشمنان باشد، اضافه کرد: بیشتر دانشجویان این آگاهی را دارند و اندک افرادی هم که تحت تاثیر رسانه های معاند و رسانه هایی که هدفشان آسیب به کشور است قرار گرفته که توصیه می شود اینها هم با مطالعه تاریخ به بصیرت دشمن شناسی برسند تا در دام دشمن قرار نگیرند.
رییس دانشگاه آیت الله بروجردی با اشاره به اینکه اگر این دام دشمن گسترانیده شود کشور در معرض آسیب قرار می گیرد، گفت: دشمن شناسی همان جهاد تبیین است که باید بدرستی تبیین کنیم و آشکار و شفاف سازی شود که دشمن ما کیست و راهبرد دشمن را آشکار و مردم را آگاه کنیم تا در دام دشمن نیفتند.
وی اظهار داشت: رسالت کنونی دانشجویان در برابر استکبار جهانی حرکت در مسیر علم و دانایی و آگاهی نسبت به نیازهای کشور و تلاش در رفع آنها است که لازمه این حرکت تلاش علمی است.
یاوری با اشاره به شعار سال و اینکه این نام گذاری نشان از نگاه عمیق و بلند رهبری دارد، اضافه کرد: باید به جایگاهی از دانش و توسعه در رفع نیازهای خود دست یابیم که با علم و دانش بومی و داخلی نیازهای خود را را برآورده کنیم و دانشجو نیز باید در همین راستا باید در مسیر علمی قرار گیرد که حل کننده مشکلات مردم باشد.
وی افزود: در شرایط کنونی به این علم به شدت نیاز داریم و دانشجویان نیز باید به این سمت حرکت کنند و با ۲ بال تعهد و تخصص مشکلات کشور را حل کنند و با توسعه را برای مردم به ارمغان آورند.

وی یادآور شد: در ۱۳ آبان که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است دانشجویان پیرو خط امام با آگاهی و بصیرت تشخیص دادند دشمن اصلی مردم ایران کیست؛ سفارت سابق آمریکا که مرکز فتنه انگیزی و مرکز جهت دهی به گروههای ترویستی مردم ایران بود و این مرکز جاسوسی در واقع محلی برای هدایت دشمنان ما بود را فتح کردند و این حرکت دانشجویان انقلاب دوم بود.
یاوری اضافه کرد:  دانشجویان در آن زمان تشخیص دادند کسی که بیشترین آسیب و بیشترین کینه و دشمنی را با ملت ایران دارد و از دشمنان ایران حمایت می کند آمریکا است و بخوبی می دانستند که آن جا که آمریکا است آنجا مرکز فتنه انگیزی و دشمنی با ایران است و با این بصیرت سفارت آمریکا را فتح کردند .
رییس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: دانشجویان با این اقدام خود در واقع چشم فتنه را کور کردند و این حرکت مورد حمایت امام (ره) قرار گرفت چه بسا اگر دانشجویان این کار را نمی کردند انقلاب نوپای ما در آن زمان نمی توانست مسیر خود را بدرستی طی کند.
وی گفت: با اقدام انقلابی دانشجویان و با بصیرت آنها در مقوله دشمن شناسی دست آمریکا کوتاه شد .
یاوری یادآور شد: طی این سال ها نیز کینه و دشمنی آمریکا را به شیوه های مختلف حس کرده ایم از حمایت از گروه های تجزیه طلب گرفته تا جنگ تحمیلی هشت ساله ، کشتن دانشمندان ما و تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی، حمایت از تروریست ها و همراه با جریانات تکفیری و اخیرترین جنایت آنها حادثه شاهچراغ بود که مردم بیگناه را به خاک و خون کشاندند .
رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: اینها همه اقدامات دشمن است و بر کسی دشمنی و کینه آمریکه علیه ملت ایران پوشیده نیست و از هیچ اقدامی در نشان دادن این دشمنی دریغ ندارند .​​​