مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،25 آبان 1401

رییس کتابخانه‌های عمومی بروجرد گفت: کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد، بخشی تخصصی از کتابخانه علامه شهیدی است که از نظر امکانات و تجهیزات جزو مجهزترین مراکز کتابخوانی ویژه نابینایان و کم بینایان در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا،داوود پهلوان ، روز دوشنبه در همایش روشندلان بینا که در محل کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد برگزار شد، اظهار داشت: این کتابخانه از سال ۹۳ با حمایت انجمن نابینایان کشور شروع به فعالیت کرد و هم اکنون علاوه بر استان لرستان و بروجرد شهرهای همجوار را هم پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه ۷۵۰ روشندل در بروجرد داریم که ایجاد این کتابخانه فرصتی برای ترویج کتابخوانی برای این قشر از جامعه است، گفت: امکان ارسال کتاب های کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد به صورت لوح های فشرده به سایر شهرها وجود دارد و این اقدام هم اکنون برای متقاضیان سایر شهرهای لرستان و استان های همجوار انجام می شود.

بنا بر گفته رییس کتابخانه های عمومی بروجرد کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان شهرستان بروجرد دارای ۶ هزار و ۷۵۰ عنوان کتاب صوتی و ۳۰۵ جلد کتاب با خط بریل است.

پهلوان یادآور شد: روشندلان علاوه بر امانت کتاب از کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد در صورت تمایل می توانند از کلاس های آموزشی و فرهنگی این مرکز علمی و فرهنگی بهره مند شوند و با توجه به اینکه روشندلان افرادی هنرمند و علاقمند به مطالعه و یادگیری هستند در بسیاری مواقع چنانچه هنری داشته باشند علاقمند به یاددادن آن به دیگران هستند.

رییس کتابخانه های عمومی بروجرد با اشاره به اینکه میزان مطالعه و کتابخوانی در کشور پایین است، گفت: آمار و ارقامی که در این زمینه وجود دارد آنهم در کشوری که مهد تمدن و فرهنگ بوده است چیزی جر افسوس ندارد بخصوص اگر این ارقام را با کشورهایی مقایسه کنیم که سهمی در تاریخ علم و اندیشه نداشته اند تاسف  انگیزتر هم می شود.

پهلوان با تاکید بر اینکه همه ما برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مسوولیت  و وظیفه داریم گفت: هفته کتاب و کتابخوانی غنیمی است تا برای رفع مشکلاتی که در حوزه کتابخوانی وجود دارد چاره اندیشی شود و هفته کتاب تلنگری برای همه ما است که یادآوری کنیم کشوری با سابقه و پیشینه فرهنگی غنی و کهن ، از نظر سرانه کتاب و کتابخوانی از جایگاه بهتری باید برخوردار باشد.

همایش روشندلان بینا؛ همایشی است که همه ساله همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در محل کتابخانه ویژه نابینایان بروجرد برگزار می شود که در این همایش محوریت با حضور و صحبت نابینایان، کم بینایان و خانواده آنها است که بنوعی تلاش می شود به ضرورت و اهمیت کتاب و کتابخوانی از زبان نابینایان پرداخته شود.

در پایان این همایش از مرجان روزبهانی بعنوان اولین خبرنگار کم بینا در بروجرد با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.