مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،02 دی 1401

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه تا وقتی مسائل خانواده اصلاح نشود این مملکت در معضلات اجتماعی و بحران ها گرفتار خواهد بود، گفت: وقتی صحبت از خانواده مطرح می شود به یکباره هجمه رسانه های دشمن شکل می گیرد و این حساسیت های نشان می دهد مسئله خانواده برای دشمنی دشمن چقدر مهم است چون از جایگاه و نقش بی بدیل خانواده در تحکیم جامعه ایرانی مطلع است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی در نشست دوره ملی بینش معروف با بیان اینکه خانواده رکن و زیرساخت تمدن سازی است، گفت: حتی اگر دستگاه‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، رسانه و فضای مجازی نتوانند و یا آسیب زا باشند خانواده می‌تواند این نقیصه را جبران و مدیریت کند.

وی رها شدن ساماندهی و تحکیم خانواده را از بزرگترین ترک معروفات برشمرد و افزود: خانواده هویت مستقلی است و اصالت دارد و فقط جمع جبری چند نفر کنار هم نیست بلکه هم اجتماع ساز است و هم تربیت افراد، در خانواده شکل می‌گیرد و مهمترین نهاد اجتماعی است که اساس و زیرساخت واحد‌های بزرگ‌تر به شمار می‌رود.

پیامد‌های آسیب‌زای اجتماعی خانواده ناسالم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هویت جوانان و نوجوانان به عنوان مهمترین قشر آینده ساز در جامعه می‌بایست در درون خانواده تعریف شود نه خارج از آن، تصریح کرد: جوان را بیرون خانواده صرفا با وزارتخانه‌ای ورزشی تعریف کردن خطا و آسیب زا است و تضعیف خانواده، پیامد‌های آسیب‌زای اجتماعی همچون اعتیاد، فحشا، فرار از خانه، طلاق، خشونت، جایگزینی نگهداری حیوانان به جای فرزندآوری و... را به دنبال دارد.

وی افزود: فرزندان خانواده‌های ناسالم و بی تفاوت، به راحتی تسلیم شرایط محیطی شده و شخصیت شکننده‌ای خواهند داشت و در هیجانات به پرخاشگری و رفتار‌های خشن دست می‌زنند.

دکتر هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه تا وقتی مسائل خانواده حل نشود این مملکت در معضلات اجتماعی و بحران‌ها گرفتار خواهد بود، گفت: وقتی صحبت از خانواده مطرح می‌شود هجمه دشمن شکل می‌گیرد، چون می‌داند نقش خانواده در تحکیم جامعه ایرانی خیلی مهم است و یک عده ساده لوح یا غرب زده داخلی هم همنوا با دشمن دست به تحرکات رسانه‌ای بی حاصل می‌زنند و این همان خط نفوذی است که به دنبال تحمیل سند استعماری ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از نقش پدران و مادران را در خانواده، فضای مجازی اشغال کرده است.

دکتر هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه کانون خانواده در مملکت ما فاقد مسئولی پاسخگوست، تصریح کرد: متولیان متکثری مسئولیت‌هایی در حوزه خانواده و آسیب‌های اجتماعی برعهده دارند، ولی هرجا وجود نهادی مسئولیت پذیر و پاسخ گو مانند وزارت خانواده و جوانی جمعیت نباشد، کار به سامان نمی‌رسد و نباید انتظار رشد از رهنمود‌های کلی داشت.

وی تأکید کرد: لازم است رویکردی اتخاذ شود تا از پرداختن به اعضای خانواده بیرون از چهارچوب هویت بخش خانواده با تشکیل وزارت خانواده و جوانی جمعیت جلوگیری شود و جایگاه آزادی زن، مرد، سالمند، جوان، نوجوان و کودک به نسبت خانواده تعریف و هر اقدامی سبب تقویت بنیاد این نهاد مقدس شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌های کلان دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی امور زنان، جوانان و آسیب‌های اجتماعی اگر در شکل گیری هویت مستقل بنیان خانواده سالم صرف نشود اسراف است و نتیجه‌ای هم ندارد، افزود: اختصاص بودجه برای مسائل جوانان و نوجوانان با تعریف و تفکیک جایگاه دختر، پسر و زن و مرد جدای از خانواده آسیب زا و مضر است.