مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 01 تیر 1402

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۲۵۰ کارخانه تولید داروی دامی، مکمل، ضدعفونی و تولید سم در کشور فعال است.

سید سعید حسینی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری اولین دوره بازآموزی اصول GMP کارخانجات تولید داروی دامی کشور در گفت و گو با خبرنگاران در هتل زاگرس بروجرد افزود: ۸۶ نوع واکسن در دامپزشکی مصرف می‌شود و هزار و ۸۰۰ قلم داروی مورد نیاز دامی کشور است.

وی اظهار کرد: ارتقاء و تضمین کیفیت دارو و واکسن‌هایی که در دامپزشکی استفاده می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است و قبل از اینکه دارو و مواد اولیه مورد نیاز دام‌ها استفاده شود، آزمایشات مرتبط انجام و اگر با ضوابط و استانداردها هماهنگی داشته باشد اجازه مصرف در بازار را دارد و اگر قابل استفاده نباشد از چرخه خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید داروهای دامپزشکی فعالیت خوبی داشتند و ۴۰ شرکت دانش بنیان با ۲۵۰ پروانه تولید دارو و واکسن در کشور فعالیت دارند.
حسینی اضافه کرد: به واسطه اینکه سازمان دامپرشکی اهمیت زیادی را برای کیفیت دارو و واکسن هایی که مصرف می‌شود، دارد، اقدامات قابل توجهی انجام داده که یکی از این اقدامات انجام آزمایش بر روی مواد اولیه دارو و واکسن است.

وی ادامه داد: در تولید داروهای دامی، تضمین کیفیت و اثربخشی و هم بی خطری آنها مد نظر است.
مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: از دیگر موضوعات برای بحث کیفیت، ارزیابی داروها در سطح بازار است که نظارت و مراقبت داروهاست که این دارو کیفیت خود را دارد یا از دست داده است و در طول زنجیره تولید، توزیع، نگهداری و مصرف ما باید این تضمین کیفیت را داشته باشیم.

حسینی افزود: داروهای دامی باید از کیفیت و سلامت برخوردار باشد زیرا اگر مراقبت نشود و داروی مشکل دار باشد، سلامت و بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازد.
وی با اشاره به اینکه بالای ۹۵ درصد واکسن‌های دامی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: یکی از اهداف این است که واکسن‌هایی که برای دام و طیور و آبزیان استفاده می شود با روش‌های اصول و استانداردهای دنیا مطابقت داشته باشد.
وی بیان کرد: اما در حوزه واکسن‌های طیور این رقم متفاوت است و میزان تولید طیور در کشور کم است و ۷۰ درصد از خارج کشور وارد می کنیم و در ۲ سال اخیر با فعالیت دانش بنیان در حوزه تولید واکسن طیور اقدامات خوبی شده و درصد تولید داروهای طیور افزایش یافته است.
مدیر کل دامپزشکی لرستان نیز در این نشست گفت: حضور ۲ کارخانه بزرگ داروسازی دامی کشور در استان لرستان را زمینه ساز برگزاری اولین همایش باز آموزی اصول GMP کارخانجات تولید داروی دامی کشور در لرستان و شهرستان بروجرد بود.

مصطفی زبردست افزود: هدف از این دوره را ممیزی کارخانجات دارویی و آموزش دستورالعمل و استانداردهای نوین صنعت داروسازی کشور برشمرد.
وی اظهار کرد: این دوره از امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد به مدت سه روز در هتل زاگرس بروجرد برگزار می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: در لرستان ۲ واحد بزرگ تولید داروهای دامی در بروجرد و ازنا داریم که علاوه بر تامین نیاز بازار استان نقش مهمی در تامین داروهای دامی کشور را دارند.
زبردست افزود: لرستان پشیرو در صنعت تولید داروهای دامی کشور است که بیش از ۱۰۰ قلم داروی دامی تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا اولین دوره باز آموزی اصول GMP کارخانجات تولید داروی دامی کشور با حضور مسوولان ادارات تشخیص و درمان ۱۷ استان و مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور به مدت سه روز از امروز چهارشنبه در هتل زاگرس بروجرد برگزار می شود.