مریم خاکی، خبرنگار بحرالعلوم نیوز، ششم بهمن  ۱۴۰۲

رجب، ماه خودسازی و تلاش برای خالص نمودن قلب خویش از هواهای نفسانی است که با تلاش و توکل بر خدا می‌توان قلب خویش را سرشار از محبت و معرفت الهی کرد.

رجب به تعبیر پیامبر اسلام (ص) ماه خدا و ماه مهربانی است، تا مومنان با دل و جان و بریدن از دنیا به استغفار از درگاه کبریایی خالق خود را پاکیزه کنند و در دریای بیکران رحمتش سیراب شوند، "رجب" ماهی که آنان که به فضیلتش پی برده اند در تبریک آمدنش به دیگران سعی دارند از هم پیشی بگیرند آنگاه که از راه می رسد نویدبخش رحمت و انس خداوند با بندگانش است.

اگر چه اعمال معنوی با منابع دین اسلام در این ماه بیان شده و مناسک مختلفی چون روزه داری، استغفار، تلاوت قرآن، ادعیه مخصوص ماه، صدقه دادن توصیه شده اما مناسبت های ماه رجب هم از تنوع و جذابیت هایی سرشار از معنویت و بهانه ای برای گفت و گو با خدا برخوردار است.

در کنار ولادت ائمه اطهار(س)، لیلة الرغائب (شب آرزوها) با نماز مخصوص و ذکرهای یکتا پرستی و به سجده افتادن در بارگاه خداوند منان تا طلب حاجات و برآورده شدن آرزوها تا ۱۳ رجب که مصادف با ولادت امیر مومنان علی(ع) اوج فرصت بندگی است.

فرصتی تا بندگان مومن با اعتکاف سه روزه در مساجد و روزه داری به دور از تعلقات مادی و دنیوی با چشمانی اشکبار خاضعانه به عبادت و شب زنده داری بپردازند، لحظه های ناب استجابت در خانه خدا سعادتی است، که نصیب معتکفان می شود.

۸۲ مسجد در لرستان میزبان معتکفان

به گفته معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان۸۲ مسجد در این استان میزبان معتکفان هستند.

حجت‌الاسلام محمدحسین وحیدی می گوید: ۲۰ مسجد در خرم‌آباد، ۶ مسجد در الشتر، پنج مسجد در دورود، هشت مسجد در دلفان، ۱۵ مسجد کوهدشت، سه مسجد پلدختر، ۶ مسجد الیگودرز و چهار مسجد میزبان معتکفان خواهند بود.

وی ادامه داد: ثبت‌نام برای اعتکاف آغاز شده و افرادی که تمایل دارند می‌توانند با مراجعه به مساجد اقدام کنند، زمان شروع اعتکاف نیز پنجم تا هفتم بهمن سال ۱۴۰۲ است.

حجت الاسلام وحیدی اضافه کرد: تعدادی از مساجد برای اعتکاف دانش‌آموزی و دانشجویی در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی لازم برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم انجام شده است.

برگزاری اعتکاف در ۱۸ مسجد بروجرد

به گفته نصرت اله موسوی رییس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد آیین معنوی اعتکاف در ۱۸ مسجد شهرستان بروجرد برگزار می‌شود، امسال آیین معنوی اعتکاف برای مادر و کودک نیز انجام و مادرانی که تمایل به شرکت در اعتکاف دارند می‌توانند فرزندان خردسال خود را همراه داشته باشند.

اعتکاف خلوتی برای تعالی روح

کارشناس مذهبی و پزوهشگر دینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ماه رجب را یکی از ماه های با فضیلت و برتر برشمرد و افزود: اسلام با پیش بینی عبادتی به نام «اعتکاف» که در واقع نوعی خلوت و درون گرایی است، برای ساختن انسان ها و جلوگیری از آفت خدافراموشی و خودفراموشی چاره اندیشی نموده است، این ها همه نشان می دهد با آن که روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، انسان به برنامه هایی که او را با درون خود پیوند دهد نیز محتاج است.
حجت الاسلام مصطفی تیموری با اشاره به معنای لغوی اعتکاف گفت: اعتکاف در لغت به معنی اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به آفریدگار جهان است، اعتکاف فرصت مناسبی است تا انسان با فراموشی همه پیچیدگی های اجتماعی و مسائل مادی و خستگی های روانی خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق دنیوی دست بکشد و با خدای خود در خلوتکده دل به راز و نیاز بپردازد.
وی بیان کرد: در اعتکاف می توان خانه دل را از اغیار تهی کرد و نور محبت خدا را در آن جلوه گر ساخت، می توان خود را وقف عبادت کرد و لذت میهمانی را بر سر سفره احسان و لطف الهی چشید، زمام دل و جان را به دست خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند کشید، به خویشتن پرداخت و معایب و کاستی های خود را شناخت و در جست و جوی معالجه بود، می‌توان نامه عمل را مرور کرد و به فکر تدارک و جبران فرصت های از دست رفته بود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت اعتکاف در قرآن و احادیث و تاریخ اعتکاف در ادیان گذشته اضافه کرد: با استناد به آیات قرآن کریم و روایات، اعتکاف، مخصوص دین اسلام نیست بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته و در واقع مانند سایر اعمال اسلام اعتکاف را کامل و دستورات دینی مهم برای قرب خداوند صادر فرموده است.
وی با بیان اینکه مراسم اعتکاف در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب (ایام البیض) برگزار می شود، بیان کرد: برنامه ریزی مناسبی در سطح کشور انجام شده و خوشبختانه بسترسازی برای این عبادت الهی در زمینه فرهنگی، اجتماعی در حال خودنمایی است.
این استاد حوزه و دانشگاه، شرط اعتکاف را نیت باطنی و اراده شجاعانه حضور در محضر خداوند عنوان کرد و یادآور شد: انسان با ایمان هر آینه می تواند در محضر خدا باشد و اعتکاف نماید اما در دستورات دینی به ۲ وقت تاکید شده ایام البیض ماه رجب و دهه آخر ماه مبارک رمضان است که هر 2 آنها با روزه داری و میهمانی خداوند معنی می یابد.

آداب اعتکاف و نتایج آن در ابعاد فردی و اجتماعی

حجت الاسلام تیموری بیان کرد: اعتکاف آداب و شرایطی دارد که با رعایت آن ها می توان بهترین نتیجه را برای تکامل معنوی گرفت، مداومت بر ذکر خدا، نماز و تلاوت قرآن چه در مقام فکر و چه در مقام عمل با تدبر در مفاهیم آیات و رویات و سیره انبیای الهی از جمله این آداب و شرایط اعتکاف است.

این کارشناس دینی به رعایت اخلاق و اخلاص در اعتکاف به عنوان یک رکن دینی اشاره کرد و افزود: اعتکاف یک عمل عبادی است و رعایت اخلاص و قصد قربت بدور از هرگونه ظاهر نمایی در بارگاه خداوند سبحان انجام می شود، بعد از آن ترک مسائل دنیوی، دوری از گناه و پرهیز از محرمات است که پله ای برای رسیدن به کمال و سعادتمندی می شود.