محمد نوروزی، خبرنگار بحرالعلوم نیوز، دوم  مرداد 1403

فرهاد سوداگر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایان نامه ها و مقالات علمی با موضوع بناهای تاریخی، مذهبی و فرهنگی بروجرد و شهرهای اطراف شامل تاریخ و جغرافیا، اقلیم آب و هوایی، گسل‌ها و آب انبارهای بروجرد، بافت فرهنگی و اجتماعی و تقسیمات کشوری شهرستان است.

وی افزود: همچنین عمده تمرکز این مقالات بر شناخت بافت و مکان‌های تاریخی بروجرد و از جمله شناخت و توصیف بافت اماکن تاریخی مسجد جامع، مسجد امام خمینی(ره)، امامزاده جعفر، مسجد رنگینه و دیگر مکان ها و بافت تاریخی است.

رییس کتابخانه های عمومی بروجرد بیان کرد: این مقالات بیشتر بر نوع ساخت، آسیب شناسی بناها و مرمت آن‌ها تمرکز دارد، همچنین تعدادی از این پایان نامه‌های علمی بر صنایع دستی و طراحی مکان‌هایی تفریحی شهرستان اختصاص دارد.

سوداگر با اشاره به اجرای طرح "اهدای کتاب، اهدای دانایی" اضافه کرد: مردم می‌توانند کتاب‌هایی که از خواندن آن‌ها لذت برده‌اند و از آن مطالبی یاد گرفته‌اند و اکنون به آن‌ها احتیاج ندارند را برای اشاعه این حس خوب به کتابخانه‌های عمومی شهرستان اهدا کنند تا سایر مردم هم از حال خوش مطالعه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: "اهدای کتاب، اهدای دانایی" طرحی است که به صورت مستمر در بروجرد اجرا خواهد شد و مردم در این طرح کتاب هایی را که استفاده کرده اند را به کتابخانه های عمومی اهدا می کنند و بخشی از کتاب هایی که در این طرح جمع آوری می شود به کتابخانه‌های روستایی و مناطقی که دسترسی آنها به کتابخانه های عمومی سطح شهر محدود است، تحویل خواهد شد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی بروجرد با اشاره به اینکه ۱۵ کتابخانه شامل هفت مورد نهادی، هفت مورد مشارکتی و یک کتابخانه مستقل در بروجرد وجود دارد، اضافه کرد: اجرای چنین طرح هایی علاوه بر اینکه دسترسی به کتاب و مطالعه را برای همه مردم فراهم می کند، در ارتقای فرهنگ کتابخوانی موثر است.

تعداد کل اعضای کتابخانه‌های شهرستان بروجرد ۴۰ هزار نفر است که از این تعداد هشت هزار و ۹۰۰ نفر عضو فعال هستند.