مشکات نوروزی، خبرنگار بحرالعلوم نیوز
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: طرح ملی «کارفن» با هدف آموزش بیش از ۵۰ هزار خانم کارآموز در مراکز ویژه در ۲ سال آینده مسیر اتصال آنان به بازار کار و خوداشتغالی را هموار میکند و ظرفیت تولید صنایع دستی را در کشور تقویت خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین محمدی روز چهارشنبه در سفر به بروجرد و بازدید از مراکز فنی و حرفهای شهرستان اظهار کرد: در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و معاونت توسعه مناطق محروم، تصمیم براین شد در ۲ سال آینده، بیش از ۵۰ هزار زن در این مراکز آموزش دیده و وارد چرخه تولید شوند.
وی افزود: طرح کارفن این طرح برای اتصال مهارت آموز به شغلی است که می تواند با آن کسب درآمد کنند.
معاون وزیر تعاون بیان کرد: در این طرح اقدام به تشکیل زنجیرههای خود اشتغالی شده و مراکزی ایجاد کردهایم که در آن فرد هم کارآموز شود، هم مهارت آموز و هم با اتصال به یک زنجیره کارآفرینی بتوانش کسب و کار خودش را داشته باشد.
محمدی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشاغل دنیا ماهیت مهارتی دارند، اضافه کرد: آموزشهای نظری باید بخش عمده ظرفیت خود را به سمت آموزشهای مهارتی سوق دهند، خانوادهها نیز باید از سوق دادن فرزندان به آموزشهای مازاد پرهیز کرده و آنها را به سمت یادگیری مهارتهای کاربردی هدایت کنند تا در سن اشتغال، جزو جمعیت فعال اقتصادی قرار گیرند.
وی ادامه داد: همچنین توسعه زیرساختهای آموزشی مراکز آموزش فنی و حرفهای سراسر کشور را در دوره جدید در دستور کار قرار داده شده و سالجاری حدود ۲۰ همت برای نوسازی زیرساختهای آموزشی کشور نیاز داریم که نیازمند مشارکتهای مردمی است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یادآور شد: همچنین در این ارتباط مسوولیت اجتماعی همه شرکتهای زیرمجموعه وزارت کار به این موضوع اختصاص یافته است.
محمدی با بیان اینکه یک مدل تحول برای نظام آموزش فنی حرفهای در ایران شکل گرفته است، گفت: دولت تا امروز ۱۵ میلیارد دلار برای آموزش فنی حرفهای هزینه کرده، ۷۰۰ مرکز دولتی این سازمان توسعه یافته، ۱۲ میلیون مترمربع زمین با سه و نیم میلیون مترمربع زیربنا، چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه و بیش از ۱۲ هزار نفر در این فعالیت میکند.
وی با اشاره به اینکه طرح «همنوا» بر پایه به اشتراکگذاری ظرفیتهای هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزشهای مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است، افزود: با ترکیب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهره وری را افزایش میدهد بلکه امکان ارائه آموزشهای مهارت محور با کیفیت بالاتر را نیز فراهم میآورد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به بهرهگیری همزمان از امکانات فیزیکی، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و محتوای آموزشی در ۲ مرکز، افزود: به عنوان مثال هنرستانها میتوانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنی و حرفهای برای آموزشهای عملی بهره ببرند در حالی که مراکز فنی و حرفه ای از کلاسهای تئوری و منابع علمی هنرستانها استفاده میکنند.
محمدی، تامین و تخصیص منابع مالی مورد نیاز هدایت شغلی دانشآموزان جهت همگامسازی خدمات آموزشی با نیازهای واقعی بازار کار، تعامل حداکثری وزارتین آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعی جهت بسترسازی اجرای طرح را از الزامات اجرای طرح خواند.
وی یادآور شد: سال گذشته بیش از ۲۰ کارگاه هوش مصنوعی در کشور تجهیز شده و بیش از ۲ هزار نفر در این زمینه آموزش دیدند.
معاون وزیر تعاون بیان کرد: امسال تلاش بر این است که در ۳۱ مرکز استانی توسعه مهارتهای پیشرفته با تقویت زیرساخت داشته باشیم تا در یک برنامه چهار ساله ۱۰۰ هزار نفر آموزش های مهارتی را ببینند.