مجیدرضا نوروزی ، مدیرمسئول و خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،  30 مهر 1401

حجت‌الاسلام حمیدرضا صادق زاده از برگزاری نشست تخصصی گروه‌های احیاگر و مطالبه گر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با مسئولان استانی درباره تأمین آب پایدار این شهر خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، معاون امور استان ها و دستگاه های حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: این نشست به همت ستاد امر به معروف همدان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار، حجت الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، رضانیا معاون سیاسی، اجتماعی استانداری، بختیاری مدیرکل آبفا، محمد ضروری مدیرعامل آب منطقه ای و جمعی از روحانیون و اصحاب رسانه در حوزه علمیه آیت الله آخوند همدان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست علاوه بر تنی چند از مقامات، محمد صبوری دبیر مجمع مطالبه‌گران استان همدان، حجت الاسلام بطحائیان قائم مقام حوزه علمیه، خانم سوزنچی مسئول تشکل احیاگری و مطالبه‌گری آب و خاک در همدان و حجت الاسلام عسگری و خانم مجذوبی از فعالان اجتماعی همدان به بیان پیشنهادها و انتقادات خود پرداختند.

حجت الاسلام صادق زاده با بیان این که ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبه گری را یکی از مهم ترین کارکردهای خود می داند و در تمامی عرصه ها به آن می پردازد، خاطرنشان کرد: بدون شک چنین برنامه های مطالبه گرانه ای در استان های دیگر کشور براساس مسائل و مشکلات آن منطقه پیگیری می شود.

وی در پایان خواستار همکاری جامعه نخبگانی کشور و همچنین فعالان اجتماعی استان ها با ستاد امر به معروف جهت شناسایی معضلات و مطالبه گری آن ها از مسئولان شد.

محمد صبوری، دبیر مجمع مطالبه‌گران استان همدان در این مراسم با بیان اینکه در اصل هشتم قانون اساسی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر و آن هم دعوت مردم به امر خیر موضوعاتی عنوان شده که باید به آن پرداخت، اظهار کرد: این جلسه باب خیری خواهد بود که بتوانیم مطالبه‌گری تخصصی و پخته داشته باشیم.

وی به مسئله بحران آب در استان اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری سال ۸۳ و با حضور در همدان مصوبه «آب پایدار» را مطرح کردند اما متاسفانه طی سال‌ها این موضوع محقق نشد و ما امروز دور هم جمع شدیم تا به احقاق حقوق عامه بپردازیم.

صبوری با اشاره به اینکه سال ۸۷ تجربه خشکی سد اکباتان را داشتیم و باید پرسید که چطور این امر مدیریت شد، خاطرنشان کرد: این اتفاق تلنگری بود که امروز به بی‌آبی برنخوریم ولی متاسفانه می‌بینیم یکباره قطعی آب رخ می‌دهد و مردم با مشکلاتی مواجه می‌شوند و این مسئله باعث سوء استفاده‌هایی می‌شود.

خانم مجذوبی یکی دیگر از کنشگران و فعالان عرصه اجتماعی با اشاره به اینکه کاهش آب را در بخش افزایش مصرف، کاهش ورودی آب به منطقه و افزایش خروجی از منطقه بررسی کردیم، گفت: طبق داده‌های شرکت مصرف آب ایران و کارگروه ملی مبارزه با کم آبی، در بخش شرب و صنعت افزایش مصرف نداشتیم و در مجموع این دو بخش ۱۰ درصد مصرف آب را شامل می‌شد و به همین خاطر از این موضوع چشم‌پوشی کردیم.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه باور عموم کاهش چشمگیر بارندگی را در این معضل موثر می داند، خاطرنشان کرد:‌ طبق اعلام هواشناسی در پنج سال اخیر با هفت درصد افزایش بارش نسبت به ۴۵ سال اخیر برخوردار بودیم و سوال این است که چرا به ذخیره آب به صورت بازدهی توجه نمی‌شود، در حالی که اگر منطقی نگاه کنیم و به بازدهی هم نگاهی نداشته باشیم، آبی که در اختیار قرار می‌گیرد را ذخیره نکنیم و ۲۰ سال هم بارندگی زیادی داشته باشیم، بازهم یک سال کمبود بارندگی باشد با این مشکل امروز مواجه خواهیم بود.

سوزنچی، مسئول تشکل احیاگری و مطالبه‌گری آب و خاک در همدان نیز با بیان اینکه ۸ هزار حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که ۵ هزار حلقه از آنها دارای کنتور و ۲ هزار و ۵۰۰ حلقه دارای کنتور نیست، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ کسانی که کنتور نصب نکردند، اضافه برداشت داشتند و حداقل هر چاهی ۱۰۰ هزار متر مکعب در سال اضافه برداشت آب داشت.

وی ادامه داد: تمام دست‌اندرکاران گفتند کشت گلخانه ای یک سوم تا یک هفتم صرفه‌‌جویی آب دارد و همه دولت‌ها هم دستور دادند، به سمت کشت‌های گلخانه‌ای برویم اما امروز می‌بینیم برخی از کشاورزان با بروکراسی اداری مواجهند و ثبت نام در سامانه نیز معضلی شده است.

حجت‌الاسلام عسگری کنشگر و فعال عرصه اجتماعی نیز کاهش چشمگیر آب سد تالوار را زنگ خطر جدی دانست و گفت: گفته می‌شد ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد تالوار تامین شود اما طبق بازدید امروز تامین آب ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در بهترین حالت ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر صبوری مردم همدان باید از آنها قدردانی کرد چراکه زمانی دشمن دنبال بهره‌برداری از اتفاقات به نفع خود است مردم اجازه سوء استفاده به آنها را در خصوص آب نداده‌اند.

محمدضروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز با تشکر از دغدغه‌مندی‌ها، در پاسخ به این مطالبه‌گری‌ها گفت: همدان در سرشاخه سه حوزه آبخیز قرار گرفته و رودخانه و محل دایمی برای ذخیره آب ندارد؛ دغدغه‌مندان درست گفتند، اگر امکان ذخیره‌سازی بالای آب را داشتیم شاید می‌توانستیم بیش از سه سال مدیریت آب داشته باشیم اما این امکان در همدان فراهم نیست.

وی با تاکید به اینکه در حال حاضر در بسیاری از مناطق دچار قطعی نیستیم، مگر خرابی باشد و اتفاقی افتاده باشد، گفت: از صبوری مردم قدردانی می‌کنیم، وظیفه ما این بود که کمترین مشکل برای مردم ایجاد نشود و در این راستا تمام تلاش خود را به کار بستیم و امیدواریم از سال سوم خشکسالی که با آن مواجهیم بدون مشکل عبور کنیم.

فرهاد بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب بر سلامت آب تالوار نظارت دارند، گفت: رنگی بودن آب به خاطر استفاده از پودر پک است و با تغییر انتقال ممکن است کمی از پودر در لوله‌ها بماند که همکاران ما با مشاهده آن سریع مشکل را رفع می کنند.

وی با اشاره به اینکه بر کیفیت آب خروجی توسط شرکت آب و فاضلاب و بهداشت نظارت می شود و از لحاظ وجود آرسنیک مشکلی نیست، گفت: ممکن است مدتی به خاطر ورود آب سد تالوار مردم به خوردن آن عادت نداشته باشند و با ذائقه آنها متفاوت باشد اما دلیل بر بی‌کیفیتی آن نیست.

علیرضا قاسمی فرزدا استاندار همدان با اشاره به اینکه ۲ هزار میلیارد تومان و ۲ سال زمان می‌خواستیم تا پروژه انتقال آب انجام شود، گفت: با پیگیری ها یک‌هزار میلیارد تومان عملیاتی و قرارداد کار اواخر اردیبهشت ماه منعقد شد.

وی با بیان اینکه در مدت ۵ ماه کار انجام شد و با تامین اعتبار اقدامات جهادی از سوی دولت شکل گرفت، عنوان کرد: شهادت می‌دهم که کم‌فروشی و کم‌کاری نشد و خواستیم که کار انجام شود.