مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،1 آبان 1401

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان گفت: روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن زباله در استان تولید می‌شود که ۴۰۰ تن آن متعلق به شهرستان خرم‌آباد و ۲۵۰ تن مربوط به بروجرد است.

عنایت اله میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متوسط سرانه تولید زباله به ازای هر فرد در استان ۱/۱ دهم کیلوگرم است که در مقایسه با سرانه تولید زباله در کشور که حدود ۷۵۰ گرم برآورد شده حدود ۳۵۰ گرم بیشتر است.

وی افزود: میزان تولید زباله روزانه در سایر شهرهای مهم استان لرستان شامل تولید روزانه ۱۳۰ تن زباله در دورود، الیگودرز ۱۲۶ تن، کوهدشت ۱۰۵ تن، نورآباد ۶۰ تن، پلدختر ۳۴ تن، ازنا ۴۷ تن و الشتر ۴۶ تن است.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان بیان کرد: متوسط تولید روزانه زباله در استان به ازای هر نفر تفکیک در خرم آباد ۸۵۰ گرم، بروجرد ۷۷۰ گرم، دورود ۸۵۰ گرم و در الیگودرز ۱.۳۳ کیلوگرم در روز است.

میرزایی افزود: بیشترین سرانه تولید زباله در لرستان مربوط به سراب دوره و فیروزآباد با میزان سرانه ۲ کیلوگرم در روز است. 

وی در توضیح نسبت تولید زباله و میزان جمعیت یادآور شد: نمی توان گفت هر جا که تراکم جمعیتی بیشتری وجود دارد پس تولید زباله بیشتری صورت می گیرد بلکه با توجه به عامل فرهنگ سازی و آموزش در برخی کلان شهرها و مکان هایی با جمعیت بالا اما فرهنگ تولید زباله کمتری حاکم است و در مقابل در برخی مناطق کم جمعیت و یا مناطقی با بافت روستایی به دلایلی از جمله آموزش و دلایل فرهنگی تولید زباله بیشتری صورت می گیرد.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان در خصوص شیوه و سیستم جمع آوری زباله ها در استان گفت: بطور تقریبی می توان گفت ۶۶ درصد جمع آوری زباله بصورت مکانیزه و ۳۳ درصد هم بصورت غیرمکانیزه انجام می شود و در مورد سیستم دفن زباله نیز حدود ۷۰ درصد به روش سنتی و حدود ۳۰ درصد بصورت بهداشتی دفع انجام می شود.

میرزایی با بیان اینکه پردازش و تفکیک پسماندها در استان بصورت ضعیف انجام می شود، گفت: مسئله تفکیک زباله از مبدا باید هم از لحاظ فرهنگی و آموزش و هم از نظر زیرساختی زمینه های آن فراهم شود به این صورت که باید چند مخزن زباله مجزا به منظور پسماندها خشک و تر در اختیار خانواده ها گذاشته شود تا بازیافت زباله و تفکیک زباله ها با همکاری  مردم راحت تر صورت گیرد.

وی ادامه داد: از مجموع زباله های تولید شده بطور تقریبی ۶۰ درصد پسماندها تر و ۴۰ درصد آنها خشک هستند و هر کدام از این انواع زباله به روش های خاص خود قابل بازیافت هستند اما می توان گفت زباله های خشک بازیافت راحت تری دارند.