مجیدرضا نوروزی ، مدیرمسئول و خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،  1 آبان 1401

مهدی دوستان، از همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با وزارت آموزش و پرورش به منظور بازخوانی کتب درسی که زمینه های امر به معروف در آن وجود دارد، خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ دکتر مهدی دوستان در نشست مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر با معاونان علمی و مدیران آموزش دستگاه‌های اجرایی کشور با اشاره به تکالیف آموزشی این ستاد بر اساس قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: قانون، تجربه میدانی و روایات به ما نشان می‌دهد که مهارت آموزی و آموزش آمران به معروف و ناهیان منکر یک ضرورت است.

وی یکی از اهداف معاونت علمی و آموزشی ستاد امر به معروف و نهی از منکر را تشکیل بخش آموزش در شورا‌های امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی کشور بیان کرد و یادآور شد: این معاونت با سه هدف «کاربردی و کارآمد کردن»، «بومی و منعطف کردن» و «ارائه محتوای جامع آموزشی» تأسیس شده است.

دکتر دوستان با اشاره به این که آموزش باید در ۱۸ عرصه فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان آموزش و پژوهش وزارت آموزش و پرورش در حال بازخوانی کتب درسی حوزه دین و معارف، ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی که زمینه‌های امر به معروف در آن وجود دارد هستیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای گنجاندن امر به معروف در بند فرهنگی آیین نامه ارتقاء اساتید عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها تصریح کرد: بدون کمک نخبگان و اهل نظر نمی‌توان کار را پیش برد.

معاون علمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین از تلاش این معاونت برای طرح مباحث معروفات و منکرات در آموزش ضمن خدمت سازمان‌ها خبر داد و گفت: در بحث آموزش‌های رسمی نیز با دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال همکاری هستیم و تاکنون سه تک درس شامل آموزش پایه امر به معروف، آموزش مهارت‌های امر به معروف و آموزش ضابطان امر به معروف مصوب شده است.

وی افزود: نگاه ما این است که تک درس‌ها در ۱۸ عرصه امر به معروف و نهی از منکر توسعه پیدا کند و در نهایت رشته‌های سطوح تکمیلی طراحی شود.

این استاد دانشگاه، به برداشت‌های نادرست رسانه‌ها از بحث راه اندازی رشته امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و توضیح داد: در این رشته قرار است مطالبه گری عمومی به افراد آموزش داده شود.

دکتر دوستان، آموزش مربیان، برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی را سه حوزه همکاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بخش‌های آموزشی دستگاه‌های اجرایی کشور برشمرد و تصریح کرد: طی یک سال گذشته ۶۷ هزار نفر در دوره‌های مختلف همانند دوره بینش مطهر شرکت کردند که باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه شود.

برگزاری چهار دوره آموزشی  به صورت مجازی

در همین جلسه مدیرکل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر از برگزاری چهار دوره آموزشی به صورت مجازی و آمادگی کامل برای برگزاری دوره های آموزشی حضوری در دستگاه های مختلف خبر داد.

حجت‌الاسلام سامان هادی پور مدیرکل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این نشست در تشریح این چهار دوره آموزشی گفت: یک دوره به صورت برخط و سه دوره به صورت غیربرخط قابل دسترسی است و دستگاه ها کارکنان خود را برای شرکت در این دوره ها تشویق کنند.

وی با اشاره به این که ثبت نام در دوره‌ها از طریق تارنمای ستاد امر به معروف صورت می‌گیرد، گفت: نخستین دوره ما «بینش معروف ۲» است که چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۰ صبح به صورت برخط با تدریس دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر محترم ستاد امر به معروف کشور برگزار می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه هدف از برگزاری این دوره را ایجاد نظام فکری در معروف پژوهان عنوان کرد و افزود: تا افراد، نظام فکری اسلام، معروف‌ها و منکر‌ها را نشناسد نمی‌توانند با امر به معروف و نهی از منکر به صورت موثر و آگاهانه مواجه شوند.

وی ادامه داد: دوره دوم آموزشی که در حال حاضر از طریق تارنمای ستاد قابل ثبت نام است، دوره «پایه امر به معروف و نهی از منکر» است که در آن مبانی معرفتی این دو فریضه در ۱۸ جلسه آموزشی به صورت غیربرخط تدریس می‌شود و مدرس این دوره نیز دکتر هاشمی گلپایگانی هستند و این دوره برای افرادی که می‌خواهند مربی امر به معروف و نهی از منکر شوند، پیش نیاز و الزامی است.

مدیرکل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور «دوره ضابطین» را سومین دوره این ستاد برشمرد و گفت: این دوره جنبه مهارتی و حقوقی دارد و به صورت غیربرخط در قالب ۱۶ جلسه آموزشی طراحی شده است.

وی اضافه کرد: دوره چهارم ستاد امر به معروف و نهی از منکر دوره «تربیت مربی حجاب و عفاف» است که از ۱۵ آبان ماه تا ۱۵ آذرماه برگزار می‌شود و امکان ثبت نام آن فراهم است.

حجت الاسلام هادی پور در بخش دیگری از سخنانش برگزاری دوره‌های حضوری در دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور را یکی از فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور عنوان کرد و افزود: ستاد می‌تواند مربیان چنین دوره‌هایی را برای تمام استان‌های کشور تامین کند.

وی در پایان، خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی کشور برای برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی در ۱۸ عرصه فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر شد.

 

 ۴ گام اساسی ستاد برای برای حل مشکلات مردم در دستگاه های اجرایی کشور

مدیر کل پژوهش ستاد امر به معروف و نهی از منکر از ۴ گام اساسی ستاد برای برای حل مشکلات مردم در دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد.

دکتر علیرضا مرادی، در این نشست با بیان این که ستاد می‌تواند با سازمان‌ها در دو حوزه عمومی و اختصاصی همکاری کند، یادآور شد: ما برای هر دو حوزه گام‌های متعددی در نظر گرفته ایم.

وی افزود: گام نخست احصای ۵ مصداق معروف و ۵ مصداق منکر توسط دستگاه‌ها و اطلاع رسانی آن‌ها به ستاد است.

دکتر مرادی، گام دوم را ریشه یابی و علت یابی مسائل و مشکلات دستگاه دانست و تصریح کرد: خدمت رسانی نامناسب از منکراتی است که بیشتر دستگاه ها بر آن تأکید دارند.

وی اضافه کرد: گام سوم طرحِ راه حل های مناسب برای حل آسیب ها و معضلات است یعنی بتوانیم تجربیات موفقیت در رفع منکرات و ایجاد معروف ها را شناسایی و اجرایی کنیم.

معاون پژوهش ستاد امر به معروف، به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق میان دستگاه های مختلف را گام چهارم دانست و گفت: منظور ما از راهکارها، قوانین نیست، بلکه سازوکارهای اجرایی است که سبب اجرای قوانین شده است.

وی راهکارهای اختصاصی برای حل مشکلات مردم در دستگاه های اجرایی کشور را افزایش شفافیت، نظارت و استفاده از ظرفیت های درون و برون سازمانی برشمرد و امر به معروف را نظارت همگانی و مردمی عنوان کرد.