مجیدرضا نوروزی ، مدیرمسئول و خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،  10 آبان 1401

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور پیشنهاد داد تا اعضای شورای شهرها به جای ارائه لیست واحد از سوی جناح ها و گروه ها در یک فرآیند منطبق‌تر با مردم سالاری دینی با رأی منتخبان شوراهای محلی سپس نواحی و مناطق شهری انتخاب شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی در دیدار سردار حیدر بابااحمدی رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور سپردن کار به دست خود مردم، حل سریعتر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با مشارکت مردم و تحقق شعار دولت مردمی را از اهداف این طرح برشمرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح این طرح گفت: اعضای شورا‌های محلی با رأی اهالی و محوریت مساجد انتخاب و افرادی را به عنوان منتخب به نواحی معرفی می‌کنند و فرد برگزیده نواحی مختلف به منطقه معرفی و از بین آن‌ها نفر برتر به عنوان نماینده مناطق شهری به عضویت شورای شهر در بیایند.
وی ادامه داد: فرضا با اضافه شدن تعداد اعضای شورای شهر به ۲۲ نفر در تهران، این افراد از مناطق ۲۲ گانه و از درون محلات به شورای شهر راه می‌یابند تا هم مشارکت مردم در انتخابات بالا رود و هم از درون مناطق، نماینده تصمیم گیرنده شهری داشته باشیم و فقط افراد بر اساس لیست‌های ناشناخته و عمدتا از مناطق بالای شهر به شورا راه نیابند.
دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی افزود: اگر اعضای شورای شهر‌ها با رأی مردم از درون محله ها، نواحی و مناطق شهری انتخاب شوند دیگر این مجموعه گرفتار لیست‌های سیاسی نخواهد بود و به گردش نخبگان اجتماعی با هدف تقویت نظام مردم سالاری همچنین مدیریت کشور نزدیک‌تر خواهیم شد و زمینه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز افزایش می‌یابد.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر برای هر محله را مطرح کرد و گفت: با هم افزایی دیگر نهاد‌ها می‌توان شورا‌های موازی را ادغام کرد.

ارائه طرح «مسجد کوفه» برای مدیریت محلات
این مقام مسئول نهاد مردمی و انقلابی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه مساجد پایگاه تولید و اجرای قدرت نرم محسوب می‌شوند، خاطر نشان کرد: زمانی قدرت نرم تولید می‌شود که ائمه جماعات مساجد همانند یک جامعه شناس و مدیر اسلامی با وضعیت اجتماعی و مدیریت محله آشنا باشند.
وی با اشاره به طرح «مسجد کوفه» ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به منظور آموزش ائمه جماعات در خصوص مدیریت محلات، در قالب این طرح قابل اجراست و تجربه شده است.
دکتر هاشمی گلپایگانی ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه بسیج و پیام نور برای حل مشکلات محلات، پیشنهاد داد رشته‌هایی با محوریت حل مشکلات و معضلات محلات در این دانشگاه‌ها تصویب شود.
وی اضافه کرد: براساس پژوهش‌های به عمل آمده، معضلات محلات به ۱۸ عرصه همانند بهداشت، طب، حقوق، مشاوره و... تقسیم می‌شود که می‌توان افراد منتخب را در این عرصه‌ها جذب و آموزش داد و این افراد مدیریت هیأت امنای مسجد را عهده دار شوند.

فعال شدن دانشگاه علمی، کاربردی در محلات
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با توجه به نیاز‌های هر محله همچنین پیشنهاد تشکیل دانشگاه علمی، کاربردی برای حل مشکلات در طرح محله محور را مطرح کرد و گفت: در این دانشگاه‌ها می‌توان دانشجویان را برای حل مشکلات محلات را آموزش داد و برای آن‌ها مدارک کاربردی صادر کرد.
وی با اشاره به اینکه در مراکز علمی محلات، کارشناسانی با مهارت حل مسئله، متخصصان اقتصاد مقاومتی، حقوقی، روانشناسی، طب سنتی و... می‌توان تربیت کرد، ادامه داد: متولیان اداره محلات در این دانشگاه‌ها در رشته‌های مورد نیاز به تحصیل پرداخته و مدارج علمی را طی می‌کنند و در حین تحصیل هم در دروس کارورزی موظف به حضور در محله و حل مشکلات مردم می‌باشند.
به گفته دکتر هاشمی گلپایگانی، بسیاری از درگیری‌های افراد در محلات را که منجر به تشکیل پرونده‌های قضایی می‌شود می‌توان با محوریت امام جماعت و کارشناسان حقوقی و معتمدان محلی حل و فصل کرد تا ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه کاسته شود.

مساجد از رسالت خود فاصله گرفته اند
وی با ابراز تأسف از حضور ضعیف مردم در مساجد برای گره گشایی و حل مسائل محله عنوان کرد: در گذشته مساجد محل برطرف کردن همه نیاز‌های اقتصادی، حقوقی، طبی و... مردم بودند، ولی اکنون از این رسالت فاصله گرفته اند به همین دلیل حضور مردم نیز کم رنگ شده است.
دکتر هاشمی گلپایگانی تاکید کرد: باید اختیارات و مزایای حضور مردم در مساجد برای حل معضلات محله تعریف شده و کار به مردم واگذار شود.
دبیر ستاد امر به معروف پیشنهاد داد کارگروهی با مشارکت حوزه علمیه، امور مساجد، بسیج مساجد و محلات و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل و برنامه‌های مطرح شده هر مجموعه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در نهایت خروجی آن‌ها یک برنامه منسجم قابل ارائه به مجلس شورای اسلامی باشد.