مریم خاکی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ،09 دی 1401

نماینده ولی فقیه در استان مازندران، تأسیس وزارتخانه و شبکه تلویزیونی برای حفظ نهاد خانواده از چالش ها را ضروری دانست و تأکید کرد که ارکان نظام به ویژه رئیس دولت سیزدهم و مجلس نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران، آبان ماه امسال دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور طی نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهور، خواستار تشکیل «وزارت خانواده و جوانی جمعیت» با تجمیع برخی سازمان‌ها و رده‌های ستادی از جمله معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، امور بازنشستگان وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری، معاونت جوانان وزارت ورزش و سازمان امور اجتماعی کشور شده بودند.

از دلایل اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای تشکیل وزارتخانه «خانواده و جوانی جمعیت» که در این نامه بدان اشاره شده را می‌توان توجه مضاعف به حوزه زنان، خانواده و جمعیت، ثبات مراکز تصمیم‌ساز و ارتباط منسجم آن‌ها با یکدیگر، جلوگیری از مسئولیت‌گریزی و جزیره‌ای عمل کردن نهاد‌های تصمیم‌ساز و اجرایی و در کنار آن هدایت مناسب منابع و امکانات و افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری دانست.
در این مجال برآن شدیم برای بررسی موضوع مهم نهاد خانواده و همچنین نسل جوان به سراغ اساتید دانشگاهی، حوزوی و مسئولین دغدغه‌مند در حوزه خانواده برویم از این رو در اولین گفت وگو پای صحبت‌های آیت الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده، ولی فقیه در مازندران و رئیس ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان نشستیم که متن گفتگو از نظرتان می‌گذرد:

پرسش: به عقیده شما چرا دشمن به این میزان نسبت به نهاد خانواده و نسل جوان هجمه وارد می‌کند؟
پاسخ: خانواده مهمترین کانون تعلیم و تربیت است؛ هم تاثیر وراثتی و ژنیتیکی، هم تاثیر تربیتی و هم تاثیر تلقینی دارد. بدین صورت که پدر و مادر اولین مربی انسان محسوب می‌شوند و برای به انحراف کشاندن فرد و یا به چالش کشیدن وی باید به خانواده هجمه وارد کرد.

در مقابل اگر بخواهیم انسان صالح داشته باشیم باید بازهم به سراغ خانواده رفت. چرا که مطابق با معارف اسلامی و بر اساس تأکیدات منابع دینی، خانواده بی بدیل‌ترین عامل فرهنگ پذیرشدن فرزند است.

پرسش: لطفا بفرمایید اگر نهاد خانواده گرفتار انحراف شود، چه مشکلاتی جامعه را تهدید خواهد کرد؟
پاسخ: واکاوی روایات نشان می‌دهد تشکیل خانواده، اساس و سنگ زیر بنای نظام خانواده و نظام خانواده نیز سنگ زیربنای جامعه بشری است.

خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی یک جامعه محسوب می‌شود مثل سلول‌های بدن انسان. همان گونه که اگر این سلول‌ها بیمار شوند بدن به مخاطره می‌افتد! اگر خانواده گرفتار انحراف شود، کل جامعه به خطر می افتد.

کارشناسان اهل فن در حوزه آسیب‌های اجتماعی معتقدند عمده عوامل ظهور و بروز بزهکاری در نوجوانان و جوانان امروز در جامعه، در درجه اول به خانواده مربوط است.

همچنین خانواده در رفع آن نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد؛ زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انحراف افراد، درونی کردن ارزش‌ها و هنجار‌ها است که از نهاد خانواده شروع می‌شود.

پرسش: دشمن برای ضربه زدن به خانواده عمدتاً از چه روش‌هایی بهره می‌گیرد؟

پاسخ: مهمتر از روش‌های دشمن باید به ابزار‌های دشمن اشاره داشت؛ چرا که دشمن به خوبی متوجه شده است که تنها راه هدف گرفتن اسلام، نفوذ در خانواده‌ها و فروپاشی آنهاست، بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق از گوشی‌های همراه بعنوان یک ابزار مهم برای ضربه زدن به خانواده استفاده می کند.

بدین معنا که ابتدا گوشی تحت عنوان سخت افزار در اختیار خانواده‌ها قرار داده شد و سپس با جانمایی نرم افزار‌هایی زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی، طلاق، و... شد. همچنین با راه‌اندازی ماهواره به دنبال این موضوع است که نظام خانواده را سست کند که همه باید هوشیار باشند.

پرسش: وظیفه مسئولان در قبال خانواده چیست، یعنی چگونه باید به مطالبات خانواده‌ها رسیدگی کنند؟
پاسخ: برنامه‌های اجتماعی باید خانواده محور شوند؛ در هر زمینه ابتدا باید به سراغ خانواده‌ها رفت. شاید یک دانش آموز چند سال در یک مدرسه باشد، اما مدرسه آنگونه که باید با خانواده در ارتباط باشد، با والدین دانش آموزان در ارتباط نیست و مسائل نیز بعضا آنچنان مورد توجه اولیا نیست.

نباید به برگزاری چند جلسه مختصر با عنوان نشست اولیا و مربیان بسنده شود بلکه باید تعلیم و تربیت توامان با ایجاد پیوند بین مدرسه و خانواده و مسجد انجام شود تا اقدامات تربیتی با هماهنگی این دو نهاد اثر گذار بر نوجوان (خانواده و آموزش و پرورش) صورت پذیرد.

پرسش: با توجه به اهمیت خانواده، آیا نمی‌شود یک وزارتخانه برای آن ایجاد کرد تا مطالبات خانواده‌ها و نسل جوان پیگیری شود.
پاسخ: تلاش برای تأمین آسایش خانواده اجر عظیمی نزد خداوند متعال دارد، طبق روایات، پاداشش بیشتر از عبادات معمولی است، زیرا جامعه سربلند و عزتمند و امت پرتلاش، مایه مباهات پیامبر اسلام (ص) است.

تا جایی که در حدیثی می‌خوانیم: رسول خدا (ص) کارگر مسلمانی را دید که بر اثر کار و تلاش، کف دست‌های او خشن شده بود. از وی پرسید: چرا دستت چنین است؟ پاسخ داد: بر اثر کارکردن برای تأمین زندگی خانواده ام. پیامبر(ص) دست او را بوسه زد و فرمود: «تلک یدٌ لا تَمَسُّها النّارُ؛ این دستی است که آتش جهنم به آن نمی‌رسد».

از این روی می‌طلبد ارکان نظام از جمله رئیس دولت سیزدهم و مجلس انقلابی برای رفع چالش‌ها و موانع پیش روی خانواده در اندیشه تاسیس یک وزارت یا سازمان مستقل تحت عنوان خانواده باشند.

همچنین شبکه‌هایی تلویزیونی باید در صداوسیما بصورت تخصصی برای خانواده ایجاد شود، چرا که استکبار در خارج از مرز‌های جغرافیایی با هزینه‌های زیاد و ایجاد شبکه‌های فارسی زبان به دنبال زدن جایگاه خانواده در جامعه ایرانی اسلامی است و ما نیز باید برای موضوعی با این درجه از اهمیت اقدامات مقابله‌ای اثرگذار انجام دهیم.