محمد نوروزی ، خبرنگار بحرالعلوم نیوز ، 09 آذر 1401

مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر بروجرد گفت: داروی بیهوشی " کتامین " برای اولین بار در شرکت داروسازی اکسیر بروجرد تولید و روانه بازار مصرف شد. 

سامان غلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: داروی بیهوشی " کتامین" جهت مصرف بیهوشی و در مراقبت های ویژه بیمارستانی استفاده می شود که با تولید این دارو دیگر نیازی به واردات آن نیست و اکنون نیز دانش تولید این دارو در مقیاس انبوه در کشور وجود دارد.
وی افزود: این دارو با تلاش متخصصان شرکت داروسازی اکسیر بروجرد که زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) است پس از یکسال تحقیق و پژوهش تولید شد.
مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر بروجرد بیان کرد: خط تولید این دارو برای اولین بار توسط متخصصان داخلی در بروجرد راه اندازی و در مرحله اول آن ۲۰ هزار ویال " کتامین" تولید و روانه بازار شده و همچنین ۲۰ هزار ویال دیگر تولید و آماده ورود به بازار است.
غلامی یادآور شد: ویال کتامین در القای بیهوشی و اعمال جراحی‌ و همچنین در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها کاربرد زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه تولید این دارو می‌تواند از خروج سالانه ۳۰۰ هزار دلار ارز از کشور جلوگیری کند، ادامه داد: این کارخانه براساس نیاز داخلی، ظرفیت پاسخگویی به تمامی نیازها کشور به این دارو را دارد، با تولید ویال تزریقی کتامین وابستگی کشور به صورت ۱۰۰ درصد به واردات این دارو قطع می‌شود.
هم اکنون ۲۰۰ قلم داروی انسانی در کارخانه داروسازی اکسیر بروجرد تولید می‌شود، این شرکت در سه سال اخیر بیش از ۴۰ محصول جدید وارد بازار دارویی کشور کرده است.

شرکت داروسازی اکسیر به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تولیدکنندگان دارویی کشور در سال ۱۳۶۷ تاسیس و در سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسید، این شرکت در سال ۱۳۷۹ به بازار بورس وارد شد، موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، احداث و بهره‌برداری از کارخانجات تولید انواع داروهای انسانی، داروهای حیوانی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی، شیر خشک و غذای کودک و صنایع جنبی به‌منظور تهیه، تولید، بسته‌بندی، توزیع، فروش، واردات و صادرات انواع اقلام فوق و مواد اولیه مربوط به آن است.